Ból pleców kierowcy podczas jazdy samochodem – jak sobie z nim radzić?


Śmiało można stwierdzić, że ból kręgosłupa, w tym w szczególności odcinka lędźwiowego, jest chorobą XXI wieku. Niemal każdy człowiek dziennie spędza po kilkanaście godzin w pozycji siedzącej czy to w pracy przy biurku, czy jako zawodowy kierowca. Długotrwała pozycja siedząca powoduje bardzo silne obciążenie kręgosłupa, a w konsekwencji poważne dolegliwości zdrowotne. Choroba ta, nie kieruje się żadną regułą oraz zasadą, gdyż nie ma limitu wiekowego, który określałby, na jakim etapie swojego życia będzie nam doskwierał ten problem. Dla wielu osób poduszka dla kierowców staje się nieodłącznym partnerem wszelkich podróży samochodem.

Ból pleców kierowcy dotyczy coraz młodszych osób.

Na podstawie przeprowadzonych badań statystycznych szacuje się, iż obecnie prawie 90% społeczeństwa odczuwa silne bóle kręgosłupa, w tym w szczególności dotyczące odcinka lędźwiowego. Niestety coraz więcej ludzi młodych skarży się na doskwierające bóle kręgosłupa. Ciekawostką jest, iż w wystarczy przyjąć niewygodną pozycję na ok. 30 min, a po chwili pojawi się ostry ból kręgosłupa. Aby temu zapobiec należy podczas siedzenia unikać garbienia się, nadmiernego pochylania tułowia do przodu, siedzenia tylko na krawędzi fotela czy krzesła. Okazuje się, że nieprawidłowa, a zarazem nie wygodna pozycja siedząca powoduje dużo więcej negatywnych konsekwencji niż niewłaściwa pozycja stojąca.

W szczególności nadmiernemu przeciążeniu ulegają stawy, mięśnie i więzadła. W tym miejscu należy podkreślić, iż kręgosłup jest to jedna z najważniejszych i najbardziej odporna na ciężary część ludzkiego ciała. Pełni on wiele istotnych ról i funkcji. Do najważniejszych z nich należy: podtrzymanie całego tułowia, kończyn górnych oraz głowy, umożliwia wykonywanie ruchu, a w szczególności odpowiada za ochronę rdzenia kręgowego. Bardzo istotna kwestia jest też fakt, iż kręgosłup jest niezbędny do utrzymania właściwej równowagi oraz podtrzymywania w odpowiednich pozycjach pleców.

W momencie kiedy te czynności zostają zaburzone człowiek odczuwa bardzo nieprzyjemny i silny ból pleców. Jednakże niestety, w obecnych czasach choroby związane z kręgosłupem są nieuniknionym elementem ludzkiego życia. Ma na to wpływ wiele czynników tj. palenie papierosów, życie w ciągłym stresie, siedzący tryb życia, a także przyjmowanie niekorzystnej dla człowieka pozycji podczas wykonywanej pracy oraz snu. Zauważa się, ze coraz więcej osób stara się nauczyć żyć z bólem kręgosłupa, gdyż jest to tak powszechna choroba, iż uważają, że jest już czymś naturalnym. Jednakże należy pamiętać, iż nie wolno bagatelizować tych objawów, ponieważ nieleczone schorzenie może mieć bardzo negatywne skutki dla życia ludzkiego. Najprostszym i najszybszym sposobem na zareagowanie w początkowych godzinach bólu jest położenie się na prostej i twardej powierzchni, aby umożliwić kręgom powrót do stanu właściwego.

Jak zostało wcześniej wspomniane, najbardziej narażonymi osobami na problemy z kręgosłupem w odcinku lędźwiowym są zawodowi kierowcy. Ich praca głównie polega na długotrwałym, wielogodzinnym, w przyjętej pozycji siedzącej prowadzeniu pojazdu. Niemal przez cały dzień siedzi na fotelu samochodowym, bez możliwości rozciągnięcia stawów, mięśni czy wiązadeł. Dodatkowo na jego ciało, w tym w szczególności na kręgosłup oddziałują wibracje, związane z poruszaniem się po różnych nawierzchniach jezdni. Aby uniknąć, albo chociaż ograniczyć obciążenie kręgosłupa, kierowca musi starać się utrzymać jak najdłużej plecy w wyprostowanej pozycji, opierać podczas jazdy głowę na zagłówek, który jest przymocowany do fotela, a także przysunąć pośladki jak najbliżej oparcia fotela, na którym siedzi. Ponadto, dodatkowo kierowca może zastosować starą, tradycyjną metodę, polegającą na podłożeniu pod plecy jakiejś poduszki lub wałeczka zrobionego np. z ręcznika. Takie działanie w znaczący sposób podnosi jakość prowadzenia pojazdu, a także odciąża plecy.

Poduszka pod plecy dla kierowcy.

Bardzo ważne jest, aby osoby wykonujące zawody w ciągłej pozycji siedzącej, po pracy w wolnej chwili prowadziły aktywny tryb życia. Szczególnie istotne są ćwiczenia rozluźniające kręgosłup np. pływanie, które idealnie poprawia jego formę i kondycję, jednocześnie go wzmacniając i stabilizując. Warto również robić rozgrzewkę każdego dnia przez 5 minut, z kolei przynajmniej raz w miesiącu udać się na profesjonalny, leczniczy masaż kręgosłupa. Ponadto kierowcy po przejechaniu dłuższej trasy, powinni zrobić sobie krótką przerwę w celu wykonania kilku prostych, a jakże skutecznych ćwiczeń np. wykonać kilka skłonów, przysiadów, podskoków, a także przykucnąć na chwilkę, po czym trochę się porozciągać, poprzeciągać odchylając się do tyłu itp. W tym czasie oprócz tego, iż poprzez ćwiczenia rozluźni mięśnie i stawy, to także dostarczy do organizmu niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tlen i zregeneruje siły.

Okazuje się, że nawet 30 sekund takiego treningu, powoduje odpoczęcie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Należy również zwrócić uwagę na częstotliwość i moment, w którym pojawia ból kręgosłupa. Jeżeli wystąpi nagle podczas jazdy, to należy delikatnie wciągnąć brzuch przy jednoczesnym napięciu mięśni miednicy zachowując naturalny rytm oddechowy. Takie czynności spowodują u kierowcy rozluźnienie napięcia mięśni oraz odciążenie odcinka lędźwiowego u kierowcy. Niestety bywają również takie sytuacje, w których ból jest na tyle dokuczliwy, iż uniemożliwia prowadzenie pojazdu. Należy wówczas zatrzymać pojazd i spróbować położyć się na twardym podłożu z podgiętymi kolanami na 90% do czasu, aż ból stanie się łagodniejszy. Takim podłożem może być przydrożna ławka, mata piknikowa, torba podróżna itp.

Istotnym elementem wpływającym na komfort, jakość oraz zdrowie i bezpieczeństwo podczas jazdy jest odpowiednie przygotowanie pojazdu do podróży. Należy pamiętać o kilku podstawowych czynnościach, które należy wykonać zanim ruszymy w trasę. Dotyczą one właściwego ustawienia odpowiednich elementów wyposażenia samochodu:

1. Określenie wysokości fotela. Powinien być ustawiony odpowiednio do wzrostu kierowcy, jednocześnie zachowując 10cm odległość głowy od sufitu pojazdu. Bardzo ważne jest, aby nie ograniczał widoczności drogi.
2. Regulacja odległości fotela. Aby ustalić prawidłową odległość wykonuje się kilka czynności. Po pierwsze sprawdza się czy fotel jest tak ustawiony, aby przy wciśnięciu sprzęgła noga była lekko ugięta. Jeśli tak to odległość jest w porządku. Po drugie przy wykonywaniu skrętu kierownicą plecy powinny całkowicie przylegać do fotela. Jeśli jest inaczej, ustawienie fotela jest nieprawidłowe.
3. Regulowany kąt oparcia. Aby go sprawdzić należy w tym celu położyć nadgarstki na samej górze kierownicy i wykonać manewr skrętu. Jeżeli w tym czasie plecy nie przylegały do fotela, oznacza to, że kąt oparcia jest nie prawidłowy. Przyjmuj się, że minimalna odległość kierowcy od kierownicy powinna wynosić co najmniej 25cm.
4. Ułożenie zagłówka. Górna część zagłówka powinna znajdować się na wysokości potylicy, jednakże trochę poniżej szczytu głowy. Bardzo istotne jest, aby głowa idealnie przylegała do zagłówka. Dopuszcza się odległość w granicach 3 – 4 cm.
5. Ulożenie dłoni na kierownicy. Prawidłowo powinny być one ustawione na godzinę „za piętnaście trzecia”, jednocześnie pamiętając, aby były lekko ugięte w łokciach, ale nie znajdowały się ponad linią barków.
6. Wysokość pasów bezpieczeństwa. Prawidłowe zapięcie pasów jest wtedy, gdy pas przylega na biodra tak, ze można go przeciągać i regulować, ukośna część znajduje się pomiędzy szyją a ramieniem, jednocześnie nie powodując ucisku.
7. Ustawienie lusterek. Ustawienie lusterek jest wtedy prawidłowe, gdy w lusterku wstecznym widzimy bardzo dobrze tylną szybę, a w lusterkach bocznych boczny pas ruchu na jezdni oraz granicę swojego samochodu.

Należy również zwrócić uwagę na to, jak się wsiada i wysiada z samochodu. Wbrew pozorom są to czynności, które mogą mieć wpływ na stan kręgosłupa kierowcy. Niekiedy podczas nagłego wysiadania z auta może dojść do pod strzyknięcia i wówczas pojawi się silny, przeszywający ból. Kiedy wsiadamy do samochodu, najlepiej jest kiedy najpierw usiądziemy na fotel, a następnie przytrzymując się ręką za kierownicę przeniesiemy nogi do środka. Z kolei przy wysiadaniu wykonuje się te same czynności tylko w odwrotny sposób. W tym miejscu należy podkreślić, iż w ostatnich latach zauważa się poprawę jakości komfortu samochodów, które prowadzą zawodowi kierowcy. Chodzi tu w szczególności o samochody ciężarowe, które są wyposażone w nowoczesne, ergonomiczne kabiny zapewniające bezpieczeństwo i wygodę pracownika tj. kierowcy.

Ponadto zaleca się dodatkowo stosowanie poduszki lędźwiowej, która przyczynia się do przyjęcia właściwej pozycji podczas siedzenia. Oprócz tego, że uśmierza odczuwanie bólu , to również wspomaga leczenie chorób kręgosłupa i dyskopatii. Stanowi pewnego rodzaju formę rehabilitacji dla kręgosłupa ludzkiego. Kształtem przypomina odcinek lędźwiowy części kręgosłupa. Właśnie dzięki takiej budowie, idealnie dopasowuje się do kręgosłupa lędźwiowego, jednocześnie zapełniając przestrzeń pomiędzy ciałem a oparciem fotela. Istotna informacją jest, że aby poduszka przymocowana do fotela samochodowego w 100% spełniła swoją funkcje musi siedzenie być tylko delikatnie odchylone. Nie może być ono w pozycji leżącej. Ciekawostką jest, iż są w sprzedaży poduszki lędźwiowe, które dodatkowo posiadają funkcje oparcia dla kolan i nóg, powodując odczucie relaksu i odprężenia nóg. Większość poduszek jest wykonanych z bardzo wytrzymałej, a także idealnie dopasowującej się, elastycznej pianki poliuretanowej oraz paska, z możliwością regulacji długości, który jest odpowiedzialny za swobodne ułożenie i właściwe przymocowanie do fotela. Ponadto poduszka posiada bawełnianą poszewkę wykonana materiału typu frota, a także rozsuwany zamek, dzięki czemu można ją prać w pralce i czyścić.

Poduszka lędźwiowa (wałek lędźwiowy) to produkt dedykowany głównie dla kierowców. Na rynku dostępne są jednak również doskonałe rozwiązania dla pasażerów, którym długa podróż daje się we znaki. Jednym z takich produktów jest: wałek pod głowę – rogal do dalekich podróży, określany również jako poduszka podróżna „rogal”. Wspomniany wyrób stanowi doskonałe wsparcie dla kręgosłupa szyjnego podczas podróży samochodem, autobusem, pociągiem, samolotem itp.

Poduszka podróżna typu rogal pod głowę i szyję.

Należy pamiętać, iż właściwa pozycja w samochodzie w trakcie jazdy jest niezbędnym elementem odpowiedzialna za bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Pozwala na uniknięcie wielu przykrych dolegliwości związanych z kręgosłupem oraz poprawę samopoczucia.